8 квіт. 2025 р.
"Спіраллю смерті" економісти називають стагфляцію - тобто поєднання високої, галопуючої інфляції та падіння ВВП.
Чому це так критично?
Справа в тому, що поєднання гіперінфляції та рецесії призводить до своєрідного цугцвангу рішень, коли кожен хід призводить до "втра ти фігури".
З інфляцією потрібно боротися жорсткою монетарною політикою, стисненням грошової маси та високими відсотковими ставками.
А з рецесією треба боротися м'якою монетарною політикою, розширенням грошової пропозиції та низькими кредитними ставками.
Як бачимо, стагфляція блокує ці рішення: доведеться пожертвувати або боротьбою з інфляцією, або зростанням ВВП.
Наскільки близько наша економіка підійшла до "економічної спіралі смерті"?
2024-г о року ВВП зріс на 2,9% після відновлення на 5% 2023-го і обвалу на 28% 2022-го.
Очевидно, різке уповільнення темпів зростання на вичерпанні ефекту низької бази порівняння у вигляді 2022 року.
У четвертому кварталі 2024 року зафіксовано квартальне падіння на 0,1%.
Дуже небезпечна тенденція у промисловому виробництві – падіння обсягів порівняно з попереднім місяцем.
У січні-лютому 2025 року зростання ВВП лише на 1,1%.
За підсумками першого кварталу поточного року отримаємо мінімальне зростання ВВП, з ризиком нульової динаміки.
У другому кварталі - можливе падіння квартальноро ВВП з урахуванням зовнішнього фактора у вигляді торгових воєн.
Глобальна торгова війна б'є по Китаю, а він наш торговий партнер номер один. Несолодко буде і ЄС, а зараз він єдиний наш великий фінансовий донор.
При цьому інфляція в Україні зараз у річному обчисленні – 13,4%.
Минулого року я попереджав, що пік інфляції припаде на березень 2025 року так і сталося.
Наскільки українська економіка близька до "економічної спіралі смерті"?
Дуже близька. Буквально у парі кроків.
Від сповзання до стагфляції нас поки що рятує зовнішня допомога, яка в умовах загрози глобальній рецесії, стає дуже "тонкою червоною лінією" (під час глобальної кризи, кожен рятує себе, а не допомагає іншим).
До нинішньої ситуації призвела низка факторів (загальну рамку у вигляді війни враховуємо апріорі):
1. Відсутність ефективної концепції промислової політики.
2. Неакцентована з метою зростання монетарна політика, яка й з інфляцією в результаті не змогла впоратися.
3. Відсутність загальної моделі зростання, адаптивної до військових умов.
Вироком нинішньої політики уряду є безробіття у розмірі 15% та завантаження економічного потенціалу лише на 70%.
В умовах війни, в економіці з правильними налаштуваннями, безробіття має практично бути відсутнім і складати 2-3% максимум.
Рівень безробіття у розмірі 15-20% - це ключовий індикатор того, що економічна модель, що застосовується, є неефективною.
Уряд і НБУ мали три роки, коли зовнішнє фінансування на 40 млрд дол на рік, давало їм усі можливості для запуску моделі зростання.
Але цей час було безповоротно втрачено.
У 2023-му році зростання на 5% заколисував міністрів. Хоча навіть студенту першого курсу було зрозуміло, що тут спрацював банальний "відскок" після падіння на 28% 2022-го (ефект низької бази).
Плюс, улюблена функція уряду – дирижизм фінансовими потоками.
Діяти як регулювальник на фінансовому перехресті та перенаправляти ренту з основних потоків на користь ключових груп впливу.
Якщо не вжити екстрених заходів, до літа на нас чекає жорстка посадка економіки.
А якщо Глобальна торговельна війна розгориться, то до осені і масштабна криза.
Проблема полягає в тому, що стагфляція лікується лише шоковою терапією: обвалом реальних доходів населення та різким зростанням цін та тарифів.
За вихід із стагфляції стягується дуже велика плата - основна маса населення має стати у кілька разів біднішою.
Але навіть у мирний час такий сценарій вкрай небезпечний, бо може спричинити соціальну дестабілізацію.
А під час війни такий сценарій критичний, оскільки він руйнівний для тилу.
Тому уряд і НБУ мають максимум два місяці для вживання екстрених заходів щодо недопущення такого сценарію.